2024-10-31

Streetlight effect, sokak lambası etkisi

Streetlight effect (sokak lambası etkisi), bir problem veya durumu incelemek için genellikle belirli bir alan veya veri kümesine odaklanmanın yanı sıra, daha geniş bir perspektiften bakmaktan kaçınmayı ifade eden bir kavramdır. Bu terim, bir kişi veya grubun bir sorunu, yalnızca daha iyi aydınlatılmış veya daha kolay erişilebilen bir alanda arama eğiliminde olduğu durumlarda kullanılır.



Kavram, ilk olarak bir hikaye üzerinden açıklanır: Bir kişi sokakta yürürken bir sokak lambasının altında bir şeyler arıyor. Bir geçitçi, ona ne aradığını sorduğunda, kişi şöyle der: "Anahtarlarımı kaybettim ama sokak lambasının altında arıyorum çünkü burası daha aydınlık." Burada sokak lambasının ışığı, daha iyi görünürlük sağlasa da, aranan şeyin gerçek yeri orası değildir.


Streetlight effect, birçok alanda görülebilir, özellikle bilimsel araştırmalarda, politika analizlerinde veya sosyal bilimlerde, araştırmacıların veya karar vericilerin yalnızca erişilebilir veya görünür verilere dayanarak analiz yapma eğiliminde olmaları durumunu ifade eder. Bu, sorunları tam anlamıyla ele almak yerine, yüzeydeki kolay erişilebilen verilere dayanarak yanlış kararlar alınmasına yol açabilir.

Streetlight effect=sokak lambası etkisi

Polis sokak lambasının altında birşey arayan şarhoşa sorar!

Polis: Ne arıyorsun
Sarhoş: Kaybettiğim arabamın anahtarını
P: Burada kaybettiğinden emin misin? Niye burada arıyorsun?
S: Hayır, ama ışık burada

Çözümleri görünende aramamalı

Hiç yorum yok: