Moravec Paradoksu, yapay zekâ ve robotik alanında beklentilerle gerçeklerin tersine dönmesini anlatan bir kavramdır.
🚩 Tanımı:
1980’lerde Hans Moravec, Rodney Brooks ve Marvin Minsky gibi araştırmacıların gözlemleriyle ortaya çıkmıştır. Paradoksa göre:
- İnsanlar için çok kolay ve doğal olan algısal ve motor beceriler (örneğin yürümek, yüz tanımak, görsel sahneyi anlamak, duyguları sezmek) yapay zekâ için çok zordur.
- Buna karşılık insanlar için çok zor olan mantıksal, matematiksel ve soyut akıl yürütme görevleri bilgisayarlar için görece kolaydır.
📌 Örnekler:
- Bir bilgisayar saniyeler içinde milyarlarca işlem yapabilir, satrançta dünya şampiyonunu yenebilir.
- Ama aynı bilgisayar için, bir çocuğun kolayca yaptığı gibi kalabalık bir odada nesneleri ayırt etmek, pürüzlü zeminde yürümek ya da doğal konuşmayı anlamak çok daha karmaşıktır.
🤔 Neden böyle?
Çünkü insan beyninin evrimsel tarihinde:
- Algı ve hareket milyonlarca yıllık doğal seçilimle gelişmiş, derin ve karmaşık sinirsel altyapılar gerektirir.
- Soyut düşünme ise görece yakın dönemde (binlerce yıl) gelişmiştir, bu nedenle algoritmik olarak daha basitleştirilebilir.
👉 Sonuç: Yapay zekâda en zor görünen şey aslında en basit olanıdır (satranç, matematik), en kolay görünen şey ise en zordur (görmek, yürümek, hissetmek).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder