Andragojinin temel ilkeleri şunlardır:
1. Özerklik: Yetişkinler genellikle kendi öğrenme süreçlerini yönetmek isterler. Eğitime katılırken kendi sorumluluklarını almayı tercih ederler ve bu nedenle eğitim sürecine aktif olarak dahil olmayı beklerler.
2. Yaşam Deneyimleri: Yetişkinler öğrenmeye geldiklerinde, zengin bir yaşam deneyimiyle gelirler. Bu deneyimlerin eğitime entegre edilmesi, öğrenme sürecini daha etkili hale getirir.
3. Hedef Odaklılık: Yetişkinler genellikle bir amaca hizmet eden öğrenme süreçlerini tercih ederler. Öğrendikleri bilgilerin işlerine, günlük yaşamlarına veya kişisel gelişimlerine nasıl katkı sağlayacağını bilmek isterler.
4. İlgi ve İçsel Motivasyon: Yetişkinler çoğunlukla içsel motivasyonla öğrenirler. Kendi ihtiyaçları doğrultusunda bir ilgi alanı belirlerler ve bu alanlara yönelik bilgi arayışına girerler.
5. Sorun Çözme Yaklaşımı: Yetişkinler genellikle sorun odaklı öğrenmeyi tercih ederler. Teorik bilgilerden ziyade pratik ve gerçek dünya sorunlarına yönelik çözüm yolları öğrenmeye daha yatkındırlar.
6. Relevans (İlgililik): Öğrendikleri bilgilerin doğrudan yaşamlarına, işlerine ya da kariyer hedeflerine uygulanabilir olmasını isterler. Bu nedenle, eğitim içeriğinin kendileri için anlamlı ve ilgili olması önemlidir.
Andragoji, çocuk eğitimi olan pedagojiden farklı olarak, yetişkinlerin bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimlerine uygun stratejiler geliştirir ve öğrenmenin etkinliğini artırmayı amaçlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder